Virtuelt cockpit i Audi A3 fra næste år

  • Virtuelt cockpit i Audi A3 fra næste år
  • Virtuelt cockpit i Audi A3 fra næste år

2016 er året for et facelift til den populære premiummodel Audi A3. Voldsomme designændringer er udelukket, mens nogle nye motorer er i vente – og den virtuelle instrumentering fra TT, A4 og Q7 bliver der også plads til i den opdaterede A3, fortæller Audi til den australske side motoring.au.com

> Virtual Cockpit, fuld virtuel instrumentering, debuterede i 2014 i den nye TT
> Q7 og den nye A4 fås med Virtual Cockpit mod merpris, standard i R8
> A3-faceliftet debuterer sandsynligvis på udstillingen i Genève i marts 2016

Til næste år fylder Audi A3 fire år i sin nuværende form, og så er det tid til det uundgåelige facelift. Alt taler for, at det ikke bliver et facelift med store designændringer, til trods for at Audi er på vej over i en ny designlinie – det er Audi ikke kendt for, og A3 sælger fremragende over hele verden. Forvent at se små justeringer omkring lygter, Single Frame-grillen og især spoilere/luftindtag.

Kabinen bliver sandsynligvis berørt i endnu ringere grad, og her er da heller ikke meget at komme efter. Alt efter hvor mange produktionskroner tyskerne smider efter den kompakte model, er der mulighed for en større og fastmonteret skærm over midterkonsollen som hovedattraktion for det nyeste MMI-styresystem.

Men den store nyhed, som Audis chef for elektronik, Ricky Hudi, har delt med den australske hjemmeside motoring.com.au, er at den 100 procent virtuelle instrumentering, der findes i TT, R8, Q7 og den nye A4, også vil kunne fås til den faceliftede A3 – og give bilen et unikt standpunkt i sin klasse. Især andelen af kunder, der bestiller det virtuelle setup i Q7 har overrasket Audi, og derfor tænkes der i at udbrede systemet hurtigst muligt.

Har man først prøvet Audis Virtual Cockpit, hvor man kan skifte mellem fx at fokusere på klassiske instrumenter eller kun et 12,3” stort landkort via navigationen, vil man ikke undvære denne feature. I Audi TT er det standard, mens det koster 14.560 kr. i den nye Q7. Priserne for A4 kendes ikke endnu. Volkswagen er for øvrigt også med på vognen i Passat, hvor systemet, fordi det hænger sammen med to navigationspakker, i alt koster uhyrlige 42.284 kr.

Omfanget af faceliftet kender vi først i 2016, men sandsynligvis ser vi den nye 2-liters turbobenzinmotor fra A4 med 190 hk (der findes også en udgave med 252 hk) og den særlige forbrændingsteknik efter Miller Cycle-princippet i A3, og den 2-liters dieselmotor med pt. 184 hk opgraderes til 190 hk.