Volkswagen med billigere privatleasing – Peugeot i sigtekornet

  • Volkswagen med billigere privatleasing – Peugeot i sigtekornet
  • Volkswagen med billigere privatleasing – Peugeot i sigtekornet
  • Volkswagen med billigere privatleasing – Peugeot i sigtekornet
  • Volkswagen med billigere privatleasing – Peugeot i sigtekornet

En god nyhed for rigtig mange danskere, en dårlig nyhed for Peugeot: Volkswagen går nu direkte efter kunder, der hidtil er gået til Peugeot efter gode privatleasingtilbud på 208 og 308. Polo og Golf kommer nu på privatleasing med langt bedre vilkår end før – begge med en udbetaling på 5.000 kr. Tyskerne lægger blødt ud med en udgave Polo og en udgave af Golf

Volkswagen er ikke et oplagt valg for kunder, der hellere ville privatlease end købe. En engangsydelse på 15.000 kr. ved privatleasing af en Polo er direkte uinteressant for de fleste, også selv om Polo i sig selv er både attraktiv og ret klasseløs med VW-emblemet på fronten. Kunder med stærk smag for privatleasing får langt mere for pengene hos Peugeot, der har omfattende succes med lave priser både på engangsydelse og månedlig ydelse.

Nu har Volkswagen endelig fået nok af at se på den franske overtagelse af det danske privatleasingmarked, og som svar på mange tusinde Peugeot 208 og 308 på de danske veje, lancerer det tyske mærke nu to leasingtilbud – et på Polo og et på Golf.

       

Polo med benzin, 208 med diesel

Polo-tilbuddet gælder med den nye trecylindrede benzinmotor med turbo og 95 hk, 1,0 TSI, og prisen inkluderer DK-pakke med xenon-forlygter, adaptiv fartpilot og multifunktionsrat, metallak og fem døre. Engangsydelsen er ikke længere 15.000 kr., men mere appetitvækkende 5.000 kr. Den månedlige ydelse er på 2.299 kr., og det placerer Polo 100 kr. over Peugeot 208 på privatleasing – mens engangsydelsen på 5.000 kr. er den samme for de to mærker. I begge tilfælde løber leasingaftalen over 36 måneder med 15.000 km om året.

Forskellen mellem de to minibiler ligger i høj grad i motorrummet: Polo kører med benzinmotor, som formodentlig passer bedre til de flestes kørselsbehov, når det kommer til stykket, mens 208 kører med den fine 1,6-liters HDi-diesel med 100 hk, der ifølge EU-normen klarer 33,3 km/l. Polo 1,0 TSI står til 24,4 km/l.

Fra starten af 2016 frem til i dag har Peugeot i alt fået 1.725 nye 208ere på gaden, og mens det er oplagt at tro, at de stærke leasingtilbud står for størstedelen af de biler, viser fordelingen af tallene, at 208 står stærkest på godt gammeldags køb: ud af de 1.725 biler er 668 indregistreret på privatleasing., så mere end 1.000 biler på årets to første måneder er med klassisk salgskontrakt.

På trods af den stigende konkurrence, og særligt det nye tilbud fra Volkswagen, skal vi ikke forvente at Peugeot sænker priserne på privatleasing. Peugeot vil i stedet fokusere på nye koncepter, som kan komme kunderne til glæde.

Men det er helt sikkert, at vi vil se Polo flytte sig på salgslisten over de kommende måneder. Mens Peugeot indregistrerede 841 nye 208 i februar, kom der 418 nye Polo på gaden.

       

Golf til 3.299 kr.

Det andet tilbud fra Volkswagen lyder på en Golf 1,4 TSI Style med 125 hk, DK-pakke med parkeringssensorer for/bag og regnsensor/lyssensor. Bilen har fem døre og kommer også med metallak uden merpris.

Engangsydelsen er som på Polo 5.000 kr., mens den månedlige ydelse ligger på 3.299 kr. ved 15.000 kr. om året i tre år. I forhold til Peugeot 308, der fås på flere former for privatleasing, er det 1.000 kr. mere i engangsydelse og 300 kr. mere om måneden, men igen er bilerne ikke helt sammenlignelige. Peugeot 308 kører med dieselmotor (1,6 HDi med 120 hk), mens Golfen kører med en benzinmotor med turbo, der giver bilen et solidt kraftoverskud.

I salgsstatistikken ligger 308 i februar måned 180 styk foran Golf, og det er i høj grad muligt, at de rykker meget tættere på hinanden i de kommende måneder.