Yellow devil

  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil
  • Yellow devil

Den er lille og gul (den kunne også være rød eller blå), og så er den bilen med den stærkeste firecylindrede motor i hele verden. Mercedes-AMG A 45 S – 421 hk og 500 Nm giver 0-100 på 3,9 sekunder

“Friedrich, rækker du mig tangen og det ikke-støvende stof til at polere med? Jeg vil lige gå cylindrene efter for urenheder, før jeg går videre med at tilpasse ventilerne.” Min fantasi rækker meget langt, når det kommer til scenarier i de hellige haller hos Mercedes-AMG på Daimlerstrasse i Affalterbach. Jeg ser for mig, i et næsten rosa lys og med slørede kanter, hvordan eksperterne hver for sig arbejder på hver deres motor. Fra motorens fødsel, til den er klar til montering. Helt frem til deres underskrift, ført over på en lille plakette i metal, fæstnes på topstykket. One man, one engine – en mand, en motor.

De håndlaver, håndsamler og håndjusterer hver eneste motor hos AMG, men de gør det ikke længere med alle motorer. Til modeller som CLA 35 og GLC 43 kommer de samlede pakke med fragtmanden fra de almindelige Mercedes-Benz-fabrikker, og så “pyntes” der på motoren for at komme frem til et resultat med mere power.

2-liters motoren i den nye AMG A 45, som kommer i udgave uden S og med S, er den ægte vare. En af motorerne, der bliver tryllet frem ved håndkraft og til sidst, ved en ceremoni med Apfelstrudel og Weissbier, får den eftertragtede plakette på. Ved siden af pladen med underskriften, hvor ordene “Handcrafted by…” står foran, kunne der i A 45 S meget vel sidde endnu en plakette, som kunne imponere tilskuere, som får lov at kaste et blik ned i motorrummet. “Verdens stærkeste serieproducerede firecylindrede motor”, for det er hvad den højtydende og -udviklede 2-liters motor er. Uden S i modelbetegnelsen er ydelsen 387 hk, som i sig selv ikke er at foragte, men med det svungne S på bagklappen er tallet 421 hk. En A-Klasse med 421 hk. Der er langt, langt, laaangt ned til en A 180 d med 116 hk. Langt over tre gange så mange hestekræfter, et godt stykke over tre gange så mange kroner.

Rekord: Ny firecylindret AMG-motor yder 421 hk

Det rene gætværk

Lige så pertentlig og ordentlig fantasipersonen Friedrich er i skabelsen (jeg synes, produktion lyder for voldsomt her) af motorerne, og AMG er til i det hele taget til at udvikle motorer, lige så stor forvirring skaber den lille plakette. Jeg kan stirre ned i motorrummet på den solgule A 45 S tre timer hver dag og aldrig komme frem til, hvem der har skabt motoren i lige præcis den. De ordentlige tyskere skriver ikke navnet med blokbogstaver noget sted på plaketten, hvilket så også ville være trist, men måske en seddel i handskerummet med skaberens navn? Jeg ser Juica Metic.. Irica? Det gør det svært at ringe til Affalterbach med personlig ris eller ros.

Ris. Hvor skulle ris komme fra? Den stærkeste firecylindrede motor i den hele store verden. 500 Nm løber ud til alle fire hjul via en AMG-produceret dobbeltkoblingsgearkasse med otte trin. 4Matic-firehjulstrækket er en ballademager i firehjulstrækkets verden, for et differentiale sørger selvfølgelig for, at det baghjul og -dæk med mest greb i underlaget også får tildelt flest kræfter. Kræfter af en anden verden, som ham i den sorte A 200 med 163 hk slet ikke har fantasi til at forestille sig. Jeg kan starte med 0-100 km/t på drei-komma-neun Sekunden. 3,9 sekunder. Yderligere pral med tal er der ikke brug for.

Powerbank

Den giver et vink med en vognstang, når man sætter af sted. At der er noget unikt og noget kraftigt på spil derude foran. 2-liters motoren med turboen (der ER kun en!) monteret ind mod kabinen, så indsugningen får al luften, som strømmer gennem Panamericana-grillen, lyder af mekanik i arbejde. Gearkassen siger behagelige klonk-klonk-lyde, og de store dæk flytter sig langsomt ud af starthullerne.

Irica-et-eller-andet har fået lov at bruge dyre materialer og meget dyrere tekniske og teknologiske løsninger fra større og endnu dyrere V8-motorer fra AMG-programmet, og det er en af de mange grunde til, at A-Klasse koster 966.000 kr. Ekstraudstyr for omkring 200.000 kr., men det glædelige er, jeg kan meddele, at så godt som intet af ekstraudstyret har indflydelse på motor eller køreegenskaber. Du kan lege med launch control og Drift Mode, føle firehjulstrækket lynhurtigt fordele kræfterne, om du så tager den “nøgne” model til under 1 mio. kr.

A 45 S er som en civiliseret rallybil. Den kan være hård, ubarmhjertig og præcis, hvæse som den sureste gamle hankat og løbe så hurtigt mod omdrejningsbegrænseren, så jeg ikke når at få det halve med. Den er sindssygt hurtig, når jeg drejer den lille knap i rattet over i S+, og den sidder altid klar som den bidske hund bag rækværket. Stille og rolig, og så bider den fra sig. Den tøver ikke, bare fordi den “kun” har en turbolader til at klare alle omdrejninger.

Når jeg så vil slappe af, så kommer det civiliserede frem. Motoren tier stille, affjedringen er så god som i en Golf med 16” hjul, og A 45 S er så proppet med infotainmentlækkerier, luksusudstyr og andet godt som enhver anden A-Klasse. Jeg kører flere hundrede motorvejskilometer i den gule A-Klasse, og det eneste der ærgrer mig, er hvor svært det er at holde speederfoden i ro.

VIDEO – Den tyske trio i kamp

Søg mod svinget

I en solgul A-Klasse med AMG-logo bliver man drillet og opfordret til alt i alle situationer. Nej tak, jeg er for gammel til at køre om kap op til 180 i timen med en ældre C 63 AMG, og jeg har heller ikke brug for, at nogen overhaler for så at sætte farten heeelt ned, så jeg skal overhale tilbage. Jeg kunne, hvis jeg ville, for AMG A 45 S har kræfterne.

Så hellere køre væk fra alle andre, ud til mine ubefærdede yndlingsveje, som jeg selvfølgelig ikke fortæller, hvor er. Den kompakte hatchback giver indtryk af, den er støbt af et stykke stift metal, som er en vild oplevelse, når affjedringen IKKE er stiv som et bræt. Indstyring i de skarpeste kurver er genial, og det er kombinationen af et særdeles direkte, lidt tungt styretøj, en fremragende undervogn og den hurtige kraftfordeling mellem hjulene, der gør det hele så præcist – jeg får hver gang lyst til at tage de gode sving et par gange til.

Der er en verden til forskel fra den meget billigere A 35 med 306 hk, som man sparer 323.000 kr. (eller en hel A 180 d) ved at købe. AMG har spredt sin magi i alle hulrum og i alle stykker metal og al mekanik i 45-udgaven, så den føles ekstrem og elegant på samme tid. Den er meget mere end blot en ultra-hurtig hatchback. Tak igen til Irica (?)…

MERCEDES-AMG A 45 S
MOTOR R4, 1.991 cm3, benzin
YDELSE 421 hk ved 5.000 o/min
500 Nm ved 2.050 o/min
GEARKASSE 8-trins automatisk dobbeltkobling
O-100 KM/T 3,9 sekunder
TOPFART 250-270 km/t
FORBRUG 11,1 km/l
CO2 204 gram/km
MÅL (L/B/H) 445/185/141 cm
AKSELAFSTAND 273 cm
BAGAGERUM 370-1.210 liter
VÆGT/TRÆK 1.635/0 kilo
DÆK 245/35 R19
PRIS (INKL. LEVERING) 965.098 kr. A 45 S fås fra denne pris
PRIVATLEASING ENG.YDELSE/MND. YDELSE Kontakt forhandler
BESKATN.GRUNDLAG, FIRMABIL Ikke oplyst
ÅRLIG EJERAFGIFT 4.860 kr.
VÆSENTLIGT STANDARDUDSTYR Sportssæder med gule syninger og betræk i kunstlæder og mikrofiber, 19 tommer alufælge, LED-lygter, infotainmentsystem med 10,25 tommer skærm, navigationssystem, digital instrumentering med 10,25 tommer skærm, tyverialarm, lydanlæg med subwoofer, nøglefri adgang og start
VÆSENTLIGT EKSTRAUDSTYR Head-up-display til 22.985 kr., AMG Performance-rat med mikrofiber til 10.448 kr., 19 tommer smedede alufælge til 40.633 kr., AMG Performance-sæder med el-justering mv. til 50.968 kr.
PÅ GADEN I DANMARK Nu

9.5

KARAKTER

9.5 /10

Plus

  • Farven, motoren og kræfterne, køreegenskaberne, komforten, teknologien

Minus

  • Prisen